Een gezonde slaapkamer

Wil je overdag het maximale uit je dag halen, dan is het belangrijk dat je een goede nachtrust hebt gehad. Er zijn nogal wat mensen die de slaapkamer niet echt op een goede manier hebben ingericht, waardoor de goede en gezonde nachtrust aangetast kan worden.

Slapen

Wanneer je slaapt en je lichaam tot rust komt, wordt dit door het hormoon melatonine geregeld. Melatonine wordt in de pijnappelklier aangemaakt. Door dit hormoon, krijgen je hersenen de kans om te herstellen, je lichaam te beschermen en om de geest tot rust te laten komen. Als je echt niet tot rust komt en niet slaapt, kan je hier uiteindelijk zelfs aan sterven. Als je over een kleinere periode een slaaptekort hebt, kun je dit door veel te slapen eenvoudig inhalen. Omdat het door verschillende onderzoekers bewezen is, weten we dat een mens gemiddeld 1/3 van zijn leven slaapt. Daarnaast breng je ook wel eens tijd door in de slaapkamer dat je niet slaapt, omdat je dus zo veel tijd in je slaapkamer doorbrengt is het belangrijk om de slaapkamer goed in orde te hebben.

Slaapkamer inrichting

De inrichting van de slaapkamer is dus van groot belang op een groot deel van je leven.

Ten eerste is het bed een erg belangrijk aspect, uiteindelijk breng je de meeste tijd in de slaapkamer door op het bed. Ook kan een goed matras de kans op rugklachten verminderen. Het beste let je bij een matras kopen dus niet te veel op de kosten en kies je niet het allergoedkoopste matras uit. Een goed bed en matras is een investering waar je langere tijd plezier van zult hebben.

Naast een goed matras zijn ook de temperatuur en het licht belangrijke aspecten. Een goede slaapkamer temperatuur is rond de 20 graden, probeer dit altijd aan te houden. Daarnaast is het goed om te investeren in licht werende gordijnen, wanneer er te veel licht in de slaapkamer is, kan dit het slaapritme storen.

 

 

 

 

Comments are closed.