Steeds vaker zien mensen hun meubels als een soort mode. Merknamen onder de meubels worden steeds belangrijker en steeds vaker willen mensen zich identificeren met merknamen.
De internationale ketens spelen hier op in door hun merk ver door te voeren. Zo zijn tegenwoordig vaak ook kleine accessoires of decoraties van grote meubelketens zoals Boconcept of IKEA
Uitstraling en functionaliteit
Omdat de uitstraling van meubels dus steeds belangrijker wordt, neemt het belang van de functionaliteit bij sommige consumenten af. Toch vind nog steeds de grootste doelgroep functionaliteit zeer belangrijk. Dit kan goed gecombineerd worden met design. Zo heeft Boconcept moderne uitschuifbare eettafels die een extra functie herbergen zonder dat de uitstraling hieronder lijdt.
Vaak zijn er tegenwoordig tafels, die nog samen te stellen zijn qua kleur en tafelpoten. De onderhoudsinstructies zijn tegenwoordig slechts beperkt tot het lichtjes vochtig maken met een doek.
Onmisbare merken
IKEA is de hoogstgenoteerde meubelzaak in Nederland waarin men waarde hecht. Hij staat zelfs op de zesde plek van de lijst onmisbare merken in Nederland. Daarmee laat het namen als Douwe Egberts, de ANWB en Youtube achter zich.
Niet alleen uitschuifbare tafels blijken dus een belangrijk gegeven. Het feit dat men zich identificeerd met hun interieur komt terug van de kast tot de bank, en van de tv tot het keukenblad.